Monday, May 26, 2014

PENGAKAP - UJIAN KERIS GANGSA DAN KERIS PERAK

Tiga orang ahli pengakap Tahun 4 dan Tiga orang ahli pengakap tahun 5 telah dipilih untuk menyertai Kem Ujian Keris Gangsa dan Keris Perak yang diadakan pada 23,24 dan 25 Mei di SK Sungai Acheh. Ahli pengakap tahun 4 yang terlibat ialah Darwish, Syafifi dan Nik Muhd Zafran manakala ahli pengakap tahun 5 ialah Nik Danial, Darwinraj dan Shailesyh. Keenam-enam peserta ini dengan diiringi oleh Cikgu Nik Faizul telah berkhemah selama tiga hari dua malam di Tapak Perkhemahan SK Sungai Acheh.

Setibanya di tapak perkhemahan pada petang 23 Mei 2014, keenam-enam peserta telah bekerjasama memasang khemah. Tunjuk ajar yang diberikan oleh guru pengakap semasa di sekolah telah digunakan oleh mereka untuk memasang khemah. Walaupun ini merupakan pengalaman pertama mereka mengikuti kem, namun kesungguhan dan kecekalan mereka telah membuahkan hasil apabila khemah berjaya didirikan dalam panas terik sang mentari.




Sepanjang kem Ujian ini, para peserta telah diberi tunjuk ajar untuk menjalani aktiviti kepengakapan seperti Laung Agung, kawad kaki, Simpulan dan ikatan serta sebagainya. Mereka kemudiannya diuji oleh jurulatih untuk melayakkan mereka memperoleh lencana keris.Aktiviti riadah seperti futsal juga turut diadakan untuk memperoleh lencana kemahiran.



Aktiviti bukan sahaja pada waktu siang, malah pada waktu malam juga dipenuhi dengan aktiviti kepengakapan seperti malam kebudayaan dan sebagainya. Dalam aktiviti kebudayaan, peserta SKBT telah membuat persembahan lagu 'Laici Kang Semangkuk Dua Kupang'. Persembahannya ringkas tetapi menghiburkan.






No comments:

Post a Comment