Saturday, May 3, 2014

SEJARAH SEKOLAH SKBT

Sekolah Kebangsaan Bukit Tambun ditubuhkan pada tahun 1917 dengan 

dikenali sebagai Sekolah Melayu Bukit Tambun. Pada tahun 1926 sebuah

bangunan kayu didirikan yang mengandungi 4 buah bilik darjah. 

Ketika itu terdapat 70 orang murid dan 7 orang guru.


Bangunan sekolah lama pada tahun 1926.
Tandas yang digunakan pada tahun 1926
Pada tahun 1968 bilangan bilik darjah di tambah di bawah bangunan 
sebanyak 3 bilik darjah, sebuah bilik guru dan sebuah perpustakaan. 
Pentas sekolah turut dibina. Bilangan murid turut bertambah seramai 
183 orang murid dan 9 orang guru.

Sebahagian daripada bahan yang terdapat di dalam perpustakaan pada masa itu.
Pada tahun berikutnya bilangan murid semakin bertambah kepada 245 
orang dan terdiri daripada pelbagai bilangan bangsa. Jalan masuk 
ke sekolah mula diturap dengan tar manakala elektrik dan air 
dibekalkan. Sekolah ini seterusnya menyertai Rancangan Buku Hijau.
Pada tahun 1978 bangunan sekolah baru dibina ( Blok B ) mengandungi 
6 bilik darjah , sebuah bilik TV, sebuah bilik Guru Besar, pejabat, tandas guru 
dan tandas murid serta kantin. Bilangan murid semakin bertambah 
seramai 276 dan 12 orang guru.

Bangunan blok B siap dibina pada 1978.

Bangunan blok lama telah diubahsuai dan turut menempatkan perpustakaan sekolah.

Kelihatan kantin dan padang sekolah (kini menjadi tapak perhimpunan)

Gambar pelajar pada 1994 ini menunjukkan bahawa bangunan lama masih 
digunapakai sebagai bilik darjah dan perpustakaan pada tahun tersebut.

Gambar padang sekolah ini diambil sebelum pra sekolah diwujudkan di sekolah ini.

Sejarah Pencapaian Sekolah
Pada tahun 80an adalah kemuncak kejayaan bagi sekolah apabila 
pada tahun 1981 telah menjadi Johan Pasukan dan Regu 
Sepak Takraw peringkat Daerah. Dua orang pemainnya pula 
terpilih mewakili Pasukan Negeri.
Pada tahun 1983 pula menjadi Johan Bola Jaring Peringkat Negeri 
Pulau Pinang. Seterusnya telah menerima anugerah tokoh 
kanak-kanak (Perempuan) Peringkat Kebangsaan di 
Universiti Sains Malaysia.

No comments:

Post a Comment